Hvordan vælger man det rette mobilabonnement?

8 timers
Tale
8GB
Data
Fri
SMS/MMS
89 kr.
Pris/md.
          
Fremragende 9,0/10
GÅ TIL UDBYDER
Støt forening når du taler
Hurtig levering af SIM
5 GB data i EU
Oprettelse 0 kr.
Ingen binding
15 timers
Tale
35GB
Data
Fri
SMS/MMS
139 kr.
Pris/md.
          
God 5,0/10
GÅ TIL UDBYDER
Oprettelse 0 kr
4G hastighed
Nordens bedste netværk
8 GB EU

Se overblik over mobiludbydere her

Hvordan vælger man det rette mobilabonnement?

Når det kommer til mobilabonnementer, så er markedet i Danmark meget svært at overskue. Der er mere end 500 forskellige mobilabonnementer at vælge imellem fordelt på mere end 120 forskellige selskaber i Danmark. Vi har faktisk flere mobilabonnementer og specialiserede mobilselskaber end lande som Kina og USA. Det er derfor ikke overraskende, at mange danskere ikke kan finde rundt i denne jungle. Hvis du står og skal vælge ny udbyder af mobilabonnement, så bør du overveje følgende fire emner, inden du køber: netværksdækning, indhold, kundeanmeldelser og pris.

Netværksdækning: virker mobilabonnementet der, hvor du skal bruge det?

Et første skridt i udvælgelsen af et en abonnementsudbyder kan være at tjekke netværkets dækningskort. Et dækningskort angiver, hvor godt signal du kan forvente på en specifik adresse i Danmark. Dækningskortene kan give et billede af dækningen for både data og opkald.

I Danmark er der teknisk set kun 3-4 dækningskort, du skal undersøge: TDC, 3, Telia/Telenor.

Telia og Telenor har slået deres netværk sammen, og det betyder, at de har samme dækning – der kan være forskelle i mulighederne på Telia og Telenors netværk, men i forhold til dækning og hastigheder er netværkene reelt set identisk.

De øvrige udbydere lejer sig ind på et netværk hos en de tre primære netværksejere. Hvis du eksempelvis læser dækningskortet for Yousee mobil, så viser kortet egentlig dækningen for TDC’s netværk, som Yousee lejer sig ind på.

Indhold: hvilke services og tjenester er inkluderet?

Når det kommer til indholdet af dit mobilabonnement, så er der et utal af produkter og services, som udbyderne kombinerer i pakkeløsninger. Skal du have TV med i din løsning? Så kan du få TV-kanaler oven i dit mobilabonnement. Mange udbydere er også begyndt at inkludere abonnement til online streaming services såsom Netflix, HBO eller danske TV2 Play. Andre services, som kan kombineres i disse pakkeløsninger, omfatter eksempelvis musiktjenester, lyd-og e-bøger, magasiner og aviser med mere. Før du vælger en udbyder kan det altså være en god idé at overveje, om du har brug for at tilføje en eller flere af disse services, hvorpå du kan vælge den rette udbyder.

Hvordan er anmeldelserne fra andre kunder?

Når du har fundet den udbyder, som kan levere det ønskede indhold, så er det altid en god idé at tjekke diverse anmeldelser på nettet. Hvad siger kunderne overordnet om mobilselskabet? Hvordan vurderer de levering og opsætning? Hvad siger de til netværksdækningen? Og hvordan vurderer de netop de tjenester, som du har besluttet dig for at inkludere i dit mobilabonnement? Undersøg disse emner, før du hiver betalingskortet frem!

Leder du efter et lavpris mobilabonnement?

Selv om rigtig mange mobilselskaber fylder på med ekstra tjenester og fordele, så er der stadig nogle enkelte selskaber, der holder fast i det simple mobilabonnement. Hvis du er en af dem, som ikke har brug for tant og fjas, men bare har brug for data på din telefon samt mulighed for at kunne ringe og sende beskeder, så er der også en lang række muligheder for dig! Disse lavpris mobilselskaber benytter som sagt et netværk hos en af de primære netværksejere, og du kan derfor forvente, at deres dækning kan matche de noget dyrere konkurrenter. Derfor kan du sagtens gå med den mobiludbyder, som kan give dig den billigste pris!