Sådan vælger du det rette mobilabonnement

Kasper Ottosen Forfatter: Kasper Ottosen
Opdateret: 27. november, 2024

Hvilke ting bør du være opmærksom på, når du vælger teleselskab og mobilabonnement? Der er faktisk en del ting, som du bør være særlig opmærksom på, hvis du overvejer at skifte udbyder eller abonnementer.

Eksempelvis hvordan er dækning ved et eventuelt andet teleselskab? Hvordan er kundeservicen? Hvordan er prisen i forhold til dit nuværende mobilabonnement? Hvad er prisen for fri tale, fri sms eller fri data?

Det at finde det rette mobilabonnement, og det rette teleselskab, kan være en udfordring. Derfor forsøger vi, i denne artikel, at klæde dig godt på til at kunne træffe det rigtige valg for dig og dine behov.

Vi er godt klar over, at man kan blive en kende forvirret over de mange muligheder på markedet, men vi håber at du, efter at have læst denne artikel, har et bedre overblik over dine muligheder. 

Et godt sted at starte, hvis du er på udkig efter et nyt teleselskab eller et nyt mobilabonnement, er hos venner og familie. Det kan være en stor hjælp, for dig, at forhøre dig omkring din familie og venners erfaringer og holdninger til de forskellige selskaber. Du bør naturligvis altid undersøge dine muligheder yderligere.

Ellers risikerer du at ende med et abonnement, som ikke stemmer overens med dine personlige forventninger til eksempelvis hvor mange timers tale, du forventer at kunne bruge hver måned. Det er altså en rigtig god idé, at foretage grundigt forarbejde, så du kan vælge rigtigt i første hug.  

Hvordan er dækningen?

En af de ting, som er vigtigst at sammenligne, er hvordan teleselskabernes dækning er i dit nærområde. Du bør derfor undersøge om det teleselskab, som du er interesseret i, rent faktisk tilbyder dækning i dit område.

Ofte vil du kunne se det enkelte selskabs dækning på selskabets egen hjemmeside. Om der er dækning eller ej, i dit nærområde, bør gøre udvælgelsesprocessen nemmere for dig. 

Det er værd at bemærke, at ved mange teleselskaber får du, hvad du faktisk betaler for. Det vil sige, at mange af de selskaber som tilbyder ekstremt lave priser, har sparet på andre områder.

Derfor anbefaler vi, at du overvejer, om du ønsker et billigt mobilabonnement eller om du ønsker at betale lidt ekstra hver måned, og til gengæld opleve en god service ved det pågældende teleselskab.

Det er dog værd at bemærke, at selvom der er en forskel i prisen, behøver det ikke være ensbetydende med, at der nødvendigvis er forskel i kvaliteten. Det er bare noget, som du bør have in mente, for der kan helt bestemt være penge at spare ved at undersøge markedet grundigt, men kvaliteten kan desværre også dale som følge heraf.  

Trustpilot er et godt pejlemærke

Et super værktøj, ikke blot til at undersøge teleselskaber, er Trustpilot. De enkelte udbyders Trustpilot vurdering kan give dig en indikation af, hvad du kan forvente at opleve ved den enkelte udbyder. Det kan dermed give et indblik i kvaliteten ved det enkelte teleselskab.

På Trustpilot er det både tidligere og nuværende kunder, som har vurderet deres oplevelser ved den pågældende udbyder. Trustpilot kan dermed give et præg om, hvordan kundeservice, dækning og den generelle kvalitet er. Vi kan derfor kun anbefale at du bruger Trustpilot, når du undersøger hvilket mobilabonnement, som du bør vælge. 

Er i flere som overvejer samme teleselskab?

Hvis I er flere, i familien, som overvejer at skifte mobilabonnement, er det værd at bemærke, at nogle teleselskaber vil give jer gode fordele i mobilabonnementerne, hvis I er flere om at skifte til samme udbyder.

Eksempelvis kan vi nævne CBB til CBB, som gør at I kan bruge al den taletid som I har lyst til. Det koster jer ikke noget, hvis dem I snakker med også har et CBB mobilabonnement. På den måde kan I vælge et mobilabonnement hvor hele familien, eller alle vennerne, kan være med på vognen. 

Undersøg dine egne behov

Når du er på udkig efter et godt mobilabonnement, eller et nyt teleselskab, bør du kende dine egne behov og dit eget forbrugsmønster. Du kan eventuelt kigge nærmere på dine tidligere mobilabonnementer, og danne dig et hurtigt overblik over, hvor meget data du eksempelvis har brug for.

Der er ikke nogen grund til at betale for 20 gb data hver måned, hvis du kun bruger 5 gb hver måned. Ved at danne dig et overblik over dine behov, og dit forbrug, kan du snævre dit fokus ind på de mobilabonnementer, der kan give dig mest værdi for pengene.

Et sådant overblik kan ligeledes forhindre, at du ender ud i overforbrug ved dit nye mobilabonnement. Har du eksempelvis brugt 15 gb data om måneden, så bør du skære alle de mobilabonnementer fra, som har under 15 gb data inkluderet.

Således kan du indsnævre dine valgmuligheder ud fra dine behov. Det gør det nemmere, for dig, at vælge et abonnement som du faktisk bliver glad for.  

I den forbindelse er det også værd at bemærke, at mange teleselskaber er begyndt at tilknytte underholdning til mange mobilabonnementer. Eksempelvis kan du få musiktjenester, streamingtjenester eller diverse e-bøger inkluderet i et givent mobilabonnement.

En følge af at vælge at få inkluderet underholdning i sit mobilabonnement er naturligvis, at prisen stiger. Derfor anbefaler vi, at du kun vælger et abonnement med ekstra underholdning, hvis du faktisk bruger det i din hverdag.

Du kan eventuelt regne ud, hvor mange penge du ville bruge på dit mobilabonnement og dine streamingtjenester separat. Hvis du kan finde et mobilabonnement, hvor underholdningen er inkluderet og hvor prisen stadig er lavere end det, du ellers ville give for tjenesterne separat, så er det måske en god idé at overveje. Husk at være opmærksom på, om et givent teleselskab blot bruger streamingtjenesterne som lokkemad.

Læs derfor det med småt og vær sikker på, at du ikke kun får et par måneders streaming. Sørg derfor for at undersøge hvor lang tid du har tjenesterne, og sørg også for at undersøge, hvilke tjenester du får med i pakken. Det skal jo give mening i forhold til de tjenester, du faktisk ønsker at bruge. Hvis du ikke anvender streamingtjenester, og ikke overvejer at begynde, så vær sikker på at du ikke betaler for ydelser, som du ikke bruger.

Prisen på et mobilabonnement kan snyde

En af de ting, som du skal være særlig opmærksom på, når du sammenligner mobilabonnementer, er prisen. Det er nok en af de vigtigste parametre for, hvor man ønsker at oprette sig som kunde.

Der findes et væld af prislejer på markedet - så det er muligt at finde noget for enhver smag. For mange mobilabonnementer gælder det, at prisen ikke svinger meget i forhold til konkurrenternes priser.

Prisen er naturligvis et meget vigtigt punkt i overvejelserne. Dog kan andre aspekter såsom kvalitet, dækning, bindingsperiode, ekstra ydelser og eventuelle skjulte gebyrer, også have indflydelse på dit endelige valg.

Det er heldigvis i dag nemmere end nogensinde før, at sammenligne priser på mobilabonnementer. Hvis du er interesseret i et hurtigt overblik og ønsker at sammenligne priser nemt og enkelt, bør du finde en sammenligningsside.

Ved Mobilabo kan du sammenligne priser på de mest populære udbydere af mobilabonnement. Vi er til for at hjælpe med at gøre sammenligningsprocessen nemmere for dig. Det gør vi ved at sammenligne markedet og de mange teleselskaber.

Det giver dig det bedste, mest transparente og hurtigste grundlag for at træffe den bedste beslutning i forhold til dine specifikke behov. Se hvilket mobilabonnementer som er bedst til prisen i forhold til dine behov.

Du kan også altid læse mere om de enkelte udbydere af mobilabonnementer på vores site eller fordybe dig i vores blog, hvor vi blandt andet giver dig gode råd til at spare penge på dine mobilvaner.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvad er det bedste mobilabonnement?

Hvad der er det bedste mobilabonnement for dig afhænger af dine behov og præferencer. Læs ovenfor hvilke ting du skal tage hensyn til, når du vælger et nyt mobilabonnement.

Kan man få et familieabonnement?

Ja, nogle teleselskaber tilbyder familieabonnementer/abonnemment til flere, hvor det er muligt at snakke frit med andre fra samme mobilselskab. Et eksempel på dette er "CBB til CBB".

Kasper Ottosen
Skrevet af Ansvarlig for Mobilabo.dk

Med en unik baggrund, der kombinerer 5 års erfaring som elektriker med 5 års indsigt i mobilbranchen hos Mobilabo.dk, er Kasper Ottosen nu en fremtrædende ekspert. Han har været en nøglefigur i at rådgive et stort antal danskere om at skifte mobilabonnement. Kasper har forfattet over 30 artikler, der dækker vigtige emner som mobilabonnementer, dataforbrug og roaming, hvilket har cementeret hans status som en pålidelig kilde til information og vejledning inden for mobiltelefoni.